Pak rugpijn na het slapen aan. 8 tips van slaapspecialist Turkesteen

Rugpijn na het slapen oplossing

Rugpijn na het slapen?

Wij van Slaapspecialist Turkesteen hebben de oplossing! 

Word je s’ ochtends wakker met rugpijn? En ervaar je deze rugpijn met opstaan? Het is een kleine troost, maar we spreken veel mensen die deze klacht hebben en hierdoor niet uitgerust aan de volgende dag beginnen! Wij willen je in deze blog de hoofdoorzaken uitleggen van deze rugpijn en bieden je passende oplossingen om jouw beter te laten slapen en vol energie weer aan je nieuwe dag te laten beginnen!

Oorzaken van rugpijn na het slapen

Een van de belangrijkste oorzaken van rugpijn tijdens je slaap en als je uit bed stapt is dat je onvoldoende ondersteunt wordt tijdens de nacht. Je matras en bedbodem spelen hierin een cruciale rol. Oorzaken van rugpijn kunnen zijn:

  • Een verkeerde slaaphouding
  • Een slecht of oud matras
  • Een ongeschikt hoofdkussen
  • Door stress

Als je na het slapen pijn in je onderrug ervaart of met een stijve rug opstaat zijn dit tekenen dat je matras toe is aan vervanging. Je wordt niet goed ondersteunt en je gaat veel liggen draaien.

Vaak lig je dan ook nog eens in een verkeerde houding door onvoldoende ondersteuning, denk hierbij bijvoorbeeld aan een doorgerolde positie richting je buik of rug. Je ligt dan met je knie over je andere been heen waardoor er grote druk op je onderrug ontstaat, we noemen dit ook wel slapen in een 3/4 houding. Dit zorgt ervoor dat je ruggenwervel niet in de neutrale positie ligt, evenals je nekwervels. Door een verkeerde lighouding ontstaan er dus nek-, schouder- en rugklachten. Slaap je regelmatig plat op je buik? Dit kun je beter niet doen. Deze slaaphouding is zoals je kunt begrijpen funest voor je nek en rug door teveel spanning op de wervels. Slapen op je rug of zij is de beste slaaphouding en voorkomt veel klachten.

8 tips tegen rugpijn van slaapspecialist Turkesteen

Praktische oplossingen voor rugpijn door het slapen

Graag willen we je een aantal goede tips meegeven hoe je rugpijn na het slapen kunt verminderen. Natuurlijk weten wij niet zeker of je rugpijn door het slapen is ontstaan.
Wij adviseren je daarom ook langs een huisarts te gaan die met een medisch oog naar je klachten zal kijken. Maar natuurlijk kun je ook veel dingen zelf doen om je rugpijn na het slapen te laten verminderen:

  1. Probeer te gaan slapen in de juiste slaaphouding. Op de rug, of zijligging;
  2. Slaap je graag op je zij? probeer dan te slapen met het Slaapmaatje. Dit rolkussen zorgt ervoor dat je knieën en bovenarm lekker ondersteund worden en dat je rug in een rechte lijn ligt.
  3. Gebruik een nek ondersteunend hoofdkussen. Dit kussen zorgt voor een juiste ondersteuning van je nek en hoofd;
  4. Zorg voor voldoende beweging overdag;
  5. Drink voldoende water overdag, dit zorgt voor een soepele bloedsomloop;
  6. Kijk eens kritisch naar je huidige bed. Je matras gaat bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 8 en 10 jaar mee, is je matras niet te hard? En zorg voor een goede combinatie tussen een verende bedbodem en ondersteunende matras;
  7. Ieder mens is uniek en anders gebouwd! maak gebruik van de gratis sleepimage meting en kijk samen met onze slaap experts welke matras en bedbodem het beste bij jou past.
  8. Naast al deze bovenstaande tips is nachtrust wel het moment dat je lichaam de mogelijkheid heeft om zicht te herstellen mits je voldoende en juist wordt ondersteund. Door je lichaam op de juiste manier bij te tanken kun je overbelasting van spieren en gewrichten tegen gaan. Overbelasting van de lage rug een belangrijke oorzaak van rugpijn en rugpijn na slapen. Zorg daarom het liefst voor ongeveer zeven tot negen uur slaap per nacht.

Op weg naar een pijnvrije Ochtend

Om rugpijn na het slapen te verminderen of beter nog, te voorkomen, is het van belang om een aantal gezonde gewoonte aan te nemen. Regelmatige lichaamsbeweging, stress vermijden of verminderen en bewust kiezen voor een gezonde slaaphouding. Wellicht is het tijd voor een nieuw matras of bedbodem, laat deze dan aanpassen aan je lijf en zorg ervoor dat je matras past bij jouw lichaamsvorm. Door de juiste ondersteuning te bieden aan je lichaam, kunnen veel van klachten worden voorkomen of verminderd. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de signalen van je lichaam en professioneel advies in te winnen voor een op maat oplossing. Heb je hulp nodig bij het vinden van het juiste matras? Kom gerust langs in onze winkel of maak een afspraak met één van onze specialisten.

Wij helpen je graag met het vinden van het juiste nieuwe matras, want jouw slaap verdient onze aandacht.

Meer slaap advies

Turkesteen Bedpartners Huisstofmijt
Bedpartners

1,5 miljoen huisstofmijten Je hebt meer bedpartners dan je denkt

Ivm de feestdagen hebben we op
2 dagen aangepaste openingstijden:

Vrijdag 22 december van 10.00 - 17.00
Zaterdag 23 december van 10.00 tot 16.00



Onze openingstijden zijn op:

Dinsdag t/m vrijdag van 10.00 - 17.30 uur

Zaterdag van 10.00 - 17.00 uur